Aktualności - Promocje - Stomatolog Radzi

YesDent

Witaminy minerały na zdrowe zęby i dziąsła

Witaminy minerały na zdrowe zęby i dziąsła

By: | Tags: , , , | Comments: 0 | kwiecień 6th, 2017

Wielu naszych pacjentów pyta jakie witaminy mają kluczowy wpływ na zdrowe zęby i dziąsła. Niedobory witamin i minerałów osłabiają uzębienie, prowadzą do zaburzeń ich wzrostu, ukruszeń, zapalenia błon śluzowych, powodują odwapnienia na zębach, mniejszą odporność na próchnicę oraz sprzyjają chorobom przyzębia. Dlatego warto zadbać o to, aby nasz codzienny jadłospis zawierał substancje zapewniające prawidłowy rozwój i utrzymujące zęby w dobrej kondycji.

Wzmocnienie zębów od wewnątrz pomoże zachować dłużej własne uzębienie i ograniczy ilość wizyt u stomatologa. Zrównoważona, kompletna dieta bogata w witaminy i minerały przyniesie korzyść nie tylko naszym zębom ale i całemu organizmowi.

Co powinien zawierać dobrze skomponowany jadłospis wspomagający dobrą kondycję dziąseł i uzębienia?

Witaminy minerały na zdrowe zęby i dziąsła:

Witamina D – powoduje lepsze wchłanianie wapnia, ma dobry wpływ na przyzębie oraz pobudza osteoblasty – komórki  kościotwórcze. Zalecana przy paradontozie.
Źródła Vit.D:
tłuste ryby: węgorz (1200 j.m./100 g) , łosoś, tuńczyk, makrela, mleko, jajka (żółtka), ser żółty, oleje roślinne. Aby pokryć dzienne zapotrzebowanie wystarczy 20-30% ciała wystawić na ekspozycję słoneczną (bez kremów zawierających filtry) przez około 20 min.

Witamina C – doskonale chroni dziąsła, powoduje zwiększoną odporność na zapalenia i infekcje jamy ustnej. Niezbędna do syntezy kolagenu wspomaga procesy gojenia się oraz zmniejsza odkładanie płytki nazębnej.
Źródła Vit.C:
czarna porzeczka,owoce cytrusowe, papryka, natka pietruszki, pomidory, kapusta, rokitnik, owoce dzikiej róży,

Witamina K – chroni zęby przed próchnicą, osteoporozą, wpływa na mineralizację tkanek, ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze,  jest niezbędna do procesu krzepnięcia krwi.
źródło Vit.K:
szpinak, kapusta kiszona, sałata rzymska, brokuły, rukola, botwinka, jarmuż, wątroba wołowa, zboża, produkty mleczne,

Witamina B12 – witamina B12 (kobalamina) bierze udział w syntezie białek szpiku kostnego wzmacnia układ kostny oraz zęby.
Źródła Vit.B12:
Mięso, wędliny, nabiał, ryby, jajka.

Witamina A – chroni błonę śluzową, bierze udział w produkcji śliny. Niedobór może powodować krwawienia z dziąseł.
Źródła Vit.A:
wątroba zwierząt, marchew, jarmuż, dynia, morele, śliwki.

Wapń – odpowiedzialny za prawidłową strukturę kości i zębów. Stanowi jego główny budulec. Niedobór powoduje odwapnienia i kruchość kości oraz zębów. Fosfor uzupełnia działanie wapnia, a jego źródłem są zboża, migdały, drób, cytrusy, ryby, jajka.
Źródła wapnia:
mleko i jego przetwory, ryby wędzone, zielone warzywa, ziarna, ryż, winogrona.

Magnez – uczestniczy w procesie przyswajania wapnia, wpływa na gęstość kości i zębów.
Źródła magnezu: gorzka czekolada – kakao, szpinak, orzechy, nasiona: słonecznik, pestki dyni, migdały, kasza, warzywa strączkowe, banany.


Witaminy minerały na zdrowe zęby i dziąsła w optymalnych dla organizmu dawkach, to dobry sposób na profilaktykę i wzmocnienie zębów od środka. Stosowanie zbilansowanej diety bogatej w witaminy i minerały przyniesie wymierne korzyść nie tylko uzębieniu, ale poprawi Twoją ogólną kondycję. Najlepszym i najzdrowszym źródłem jest codziennie spożywany pokarm. Długotrwały niedobór witamin czy minerałów może prowadzić do częstych chorób przyzębia, uszkodzeń zębów, ich rozchwiania, a nawet utraty. Witaminy wzmacniające zęby można również uzupełniać farmakologicznie, w niektórych przypadkach jest to jedyny sposób.